Mastodon METALOVÉ HUDEBNÍ TIPY: duben - část III. - www.thehauntedmind.com

HUDEBNÍ TIPY: duben – část III.

autor Sirien
519 shlédnuto

Výběr dubnových alb – část třetí:

CICADA THE BURROWER – Corpseflower

Když se spojí depresivní black-metal s typickými prvky soulu, jazze, prog-rocku a R&B, nesourodost se změní v rukou CICADA THE BURROWER ve zcela jedinečnou hudební stopáž. Zní jako pohlazení tónů a chutná jako dobrá sklenka pití během odpočinku v křesle. Melodikou rozechvívá drobná nervová zakončení a zároveň nechává zrelaxovat těžkou hlavu. Přidanou hodnotou je do nahrávky vetknutá upřímnost a tklivost osobního příběhu Cameron Davisové, transgender umělkyně, jejíž cesta k sebenalezení, pochopení a sebevyjádření byla dlouhá. Přesto, skrz všechnu bolest a denní střet s realitou dokázala intenzitu a nekomfort prožitých emocí umělecky obtisknout do hudby a tím dát vzniknout jemné a lehce experimentální Corpseflower.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Blue Bedroom Records
Poslech: ZDE

ATLAS OF ELYSIAN – Through The Threads

Mír a klid je kolébkou všeho štěstí. Velká část z nás bohůmžel v takové zenové kolébce nikdy neležela. Filozofování Velšanů nad spletitými cestami mezi lidským zoufalstvím a neumírající nadějí probíhá mluveným slovem, zpovědí citlivé a ztrápené duše, které ještě není všechno na světě volné. V první poloze down-tempo melancholický post-hardcore, v té druhé palčivý a řízný death-core (kapela se sama označuje jako nu-corová) škrábe duši do krve a rovnou rány zanicuje. Through The Threads je útočný nůž i hojivá náplast v jednom. Melodické souznění a spirituální katarze fouká na bolístky a pomáhá překonat vnitřní krizi. Melo-deathová I Am That I Am z toho všeho trochu vybočuje, nicméně nabízí nový pohled na směr, kterým se mohou AOE do budoucna vydat, když by je omrzel deathcore.

Datum vydání: 21. dubna
Vydavatelství: Seventh Records
Poslech: ZDE

NORDGEIST – Frostwinter

Ledový vítr, mráz a tma jen letmo prosvětlí půvab odrazu barev z krystalků ledu. Dlouhé zimy, chlad a samota dokážou jádro člověka utvrdit, nebo jej udělat ještě více citlivým. Oblast subarktického Bratsku bývá na dlouhé zimní měsíce odříznuta od světa a je pak závislá na vřelosti lidských srdcí. Kdo ví o zimě tolik, co Rusové, bude pravděpodobně album Frostwinter prožívat se stejným zanícením. Kořeny motivu atmosférického blacku NORDGEIST, one-woman projektu záhadné „T“ s mrazivým až duchařským harsh-vokálem, lze tak jasně vycítit. Kytarová závěj tlumí hlasité zvuky, doslova je pohřbívá, zatímco vánice bodajících úderů bicích hypnoticky zabraňuje v pohybu a vám zbývá jen v průměru 13 minut rozjímat nad každou skladbou simulující nehostinnou, ovšem nádhernou krajinu ticha a tmy.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Kunsthall Produktionen
Poslech: ZDE

BLACK LOCVST – Forest

Bezbožně brutální, temný a děsivý Forest narostl trochu ve stylu „každý pes jiná ves“. Mystické intro a skřípavý brutální nájezd – paráda, pak ale temné, nasekané a rytmicky různorodě nadrnkané pasáže rozmělní prvotní pocity absolutně božího metalu do neurčité omáčky, která se sice tváří hrozně černočerně, ale ve výsledku je to normální UHO. Nemocná atmosféra nicméně funguje dobře. Toho progresivně schizofrenního přístupu a skákání přes pražce bych klidně ubrala, protože se následkem toho kompozice zbytečně roztříští. A skutečně – tam, kde ubrali na divnorytmech, tam je zvuk mysticky temný, hutný a opojný. Naštěstí, čím dál na albu, tím lépe to zní a nástrojový Tetris do sebe dobře zapadá. Výsledkem je, až na ten prapodivný začátek, luxusní atmosférické album.

Datum vydání: 19. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

AKIAVEL – Væ Victis

Zaměřeno je pro tentokrát na zkaženost a temnou hloubku zvrácené psychiky hlavně sériových vrahů. Uznáváme, že si AKIAVEL vybrali ke zhudebnění obtížné a poněkud morbidní duchovní prostředí, do kterého je těžké se vcítit a následně jej správně vyjádřit. Na placce Væ Victis (v překladu: „Běda poraženým!“), se to docela povedlo a ve výsledku vyplodili thrashově nabitou, neklidnou a skřípavou nahrávku. Svrchovaně komunikuje s publikem jako trýznitel se svou budoucí obětí. Ze všecho čpí brzká smrt a beznaděj, ale to nejsilnější, co zní ve vzduchu, je strach a osudovost. Deska promlouvá hlavně skrze důrazné texty a v kontrastu s nimi líbivými melodiemi, které dávkuje umírněně, ale s citem. Jádrem je hutný death metal, plný lačných bicích, špinavých kytar a teď to nejdůležitější – násilného ŽENSKÉHO vokálu půvabné Aurélie za mikrofonem, dokonalé volavky Smrti.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

MORRIGU – In Turbulence

Metalové variace a vyvážené kombinace nástrojů s diametrálně odlišným skladatelským přístupem nás nepřestávají pozitivně fascinovat. ostatně, právě takové kapely udávají směr a inspirují další. Švýcarští MORRIGU přihodili k melodic death-corovému základu housle, klávesy a vhodně to proložili post-/prog-metalovými prvky a pasážemi. Dobře stavěné melodie počítají jak s dostatečným prostorem pro deathový vokál, tak pro čistý zpěv. Vyvažují tím odlehčenou strukturu nástrojů. Získali si nás po prvním poslechu. A trochu se stydíme, že nás poznání takto proplesklo až jejich čtvrtým albem v pořadí. Budiž nám útěchou, že předchůdce je z roku 2014, a tak na tom možná budete stejně.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

AEROSOL JESUS – Survive

Od roku 2017 urazili kus cesty, ale jejich naprosté ponoření do přednesu ne-příliš davově líbivé, naopak velmi bytostně tíživé post-sludgové show je elektrizující. Vážné duševní poruchy, deprese, úzkosti, panické ataky i střepiny toho, co zbylo z vlastní příčetnosti dokáže zpěvák Melville svým screamem perfektně vyjádřit a podat dokonalý obraz bolestného vnitřního prostoru, kde jediná vztyčená vlajka má barvu bílou a ticho hovoří o mnohonásobném selhání a dosud nestržené nálepce loosera. Použité smyčky kytar, přerývavé, nesouvislé a dravé, trhají realitu. Údery bicích nasekávají nesouvislé myšlenky a slovní úryvky dělají z celého alba Survive spíše poezii temné noci. Takové, kterou The Haunted Mind moc dobře zná a dost možná vy osobně také. Malé ale děsně silné album.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Sludgelord Records/Black Voodoo Records
Poslech: ZDE

FROM SORROW TO ETERNITY – Trifecta

Naštvaní Skoti oblékli kilty, popadli zbraně, ehm, totiž své nástroje, a hlasitě vyřčenými názory v EP Trifecta začali spojovat celou armádu podobně nepokojných obyčejných lidí žijících pod zátěží problémů, tíživých myšlenek na sebevraždu, pod hněvem vůči vlastní nedokonalosti a nedůležitosti. Často domnělá špatnost a zbytečnost je důvodem, proč se obtížně hledá vůle žít dál a brát se komplexně takového, jakými jsme se stali, natož začít pracovat na sebelásce. V duchu WHILE SHE SLEEPS disponují silným groovy progresivním dnem metalcoru, silným hlasem i dobrými texty. Dělají při tom mnohem více hluku a rozpolcených až paranoidních pohybů ve skladbě, ale to je účel, stejně jako účelně začlenili synthy a orchestrální prvky, nebo přiznaně tvořili refrény tak, aby byly zpívatelné, protože počítají se spoluúčastí publika. Vyloženě chtějí být zapamatovatelní, dostupní, dramatičtí a blízcí všem, kteří si procházejí životní proměnou.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Long Branch Records
Poslech: ZDE

BENTHOS – II

A zpět k artově uchopenému progu. Kaleidoskop akordů by se mohl líbit fanouškům Britů HAKEN, Američanů PERIPHERY, nebo třeba australských CALIGULA’S HORSE. BENTHOS jsou ovšem nápadití Italové a tohle debutové album je směsicí vůní, chutí a náladových poloh – a ne všechny jsou zrovna sluníčkové. Talk to me, Dragonfly! je zběsilým hybridem, intenzivním a rozeklaným jako hadí jazyk. Přidává do jemných partů trochu jedovatosti a potíží s náhle zrychleným dechem. Doslova chytá záchvat, po němž následuje úlevná instrumentálka Facing the Deep. Debris // Essence lze brát jako zástupce celého alba, protože nejlépe vyjadřuje živé procesy a mnohotvárnost hudby. Obsahuje čisté i deathové vokály, rytmické řádění, progresivní zlomy a také uvolněnou melodiku. Nicméně až II je šestihlavá progresivní saň a kolik hlav useknete, tolik jich zpět doroste. Bestiální kreativita je zde velmi zábavná a moc, opravdu moc se těšíme na to, co nám ještě v budoucích letech zahrají.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Eclipse Records
Poslech: ZDE

FILTHY HIPPIES – Departures

Zástupci Jižní Afriky nejen názvem evokují dobu The Doors a populárního vyhledávání mimotělných meditačních zážitků, ať už s pomocí drog, sexu nebo silných skupinových rituálů. Soudobě znějící kytary posilují genia loci. Nese to v sobě přesto mnohem více. Bluesový post-rock plný splývavých vrstev, tremolla a ostrého distortu obalují ve špíně a třpytkách shluk nahých těl, důležitě na vznikající bohémské umělecké dílo svítí reflektory z více úhlů a vytvářejí simulaci vzniku nové hvězdy – alespoň tak nějak vnímáme jejich hippie-electronic lomeno shoegaze/darkwave a whatever zařazení album Departures my v redakci. Mimochodem, výtečně by doplnili show ME AND THAT MAN.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: Mongrel Records
Poslech: ZDE

JANUARY – Hometown

S dobrou náladou se to má tak, že občas prostě přijde. A pokud zrovna nemáte buňky na tíživou hudbu, vřele doporučujeme aktuální prog-rockově hravé instrumentální album z Bangkoku. Jako bych v těch zaoblených tónech slyšela jammování Roba Scallona, jen nově v doprovodu bicích a kytarovém dvojhlasu. Trojice spolu hraje již přes 10 let a tohle je nový projekt, kde se mohou profilovat jinak, než tvrdě, metalově. Výsledkem společného uvolnění žánrových mantinelů je odlehčený math-rock.

Datum vydání: 22. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

SERPENT SERMON – The Saurian Hymns

Velkolepé symfonické hymny starověkým bohům destrukce, války a utrpení, také Smrti, zlověstným entitám a ničivé síle uvrhující svět čtyř kontinentů do popelu a prachu, složili na prvním celém albu blackened death-metaloví SERPENT SERMON. Osm kousků napuštěných jedem s plamennými texty kalí dosud čisté vody. Kosti a krev fungují jako stavební materiál stejně dobře, jako třeba kámen a hlína. Příběhy ze The Saurian Hymns přibližují tímto způsobem vystavěné dávné civilizace a jejich krvavé náboženství.

Datum vydání: 20. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

HIATUS – Distancer

Londýnský novinář a spisovatel Cyrus Shahrad zároveň existuje v médiích jako DJ HIATUS. Jeho malá elektronická ambientní hudba, kde hlavní slovo dostává Kamancheh, což je půvabný íránský smyčcový nástroj (na který hraje Faraz Eshghi Sahraei), sice není přímo zástupcem žánru metalu, ale výsledný feeling do ambientu spadá právem. Orientální electronický post-rock nabízí něco, co ten ryze evropský postrádá. Kromě toho na albu zaslechneme i práci klavíru, kytary a dalších drobných nástrojů. V několika písních se přidá konejšivý hlas zpěvačky Malahat.

Datum vydání: 9. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

NEPTUNIAN MAXIMALISM – Solar Drone Ceremony

Jediná stopa obsahuje celý temný rituál Solar Drone Ceremony – avantgardního drone/doom okultního metalového projektu z Belgie. Jazzově provokativní prvky v down-tempo artové hudbě, nespecifikované vesmírné pouti za podivnými civilizacemi, vyvolávají psychedelické a obskurní vize. Divoký saxofon, zamlžené a zhutnělé pasáže a spirálový charakter skladby nabýrající grády, mění poslech ve spirituální seanci s postupně uvolňujícím antistresovým efektem. Deska vyšla společně s DVD doplňující audio také o struhují video nahrávku.

Datum vydání: 23. dubna
Vydavatelství: I, Voidhanger Records
Poslech: ZDE

MALÄMMAR – Mazza

Španělé to umí zahrát také v tempu stoner/doom metalu. MALÄMMAR brilantně podchytili sludge v jeho citlivých místech, vymacerovali z něj čistě instrumentální esenci a tuto tekutou térovou hmotu rozpatlali po svých tělech. Atmosféra alba Mazza konkuruje velikánům stejného žánru. Útočí na mozkové závity, vykroutí je do protisměru a vloží zase zpět do dutiny lebeční. Potíte hluk, cítíte zemi. Chcete znít těžce a nahlas.

Datum vydání: 30. dubna
Vydavatelství: Dunk!Records
Poslech: ZDE

DOMKRAFT – Seeds

Psychedelie neznamená nesourodost a bolehlav. Psychedelie švédských sludge stoner rockerů znamená více hypnotický a valivý tanec okolo vůní barev. Hodně groovy hrou, post-metalem trochu odměření a hlavně plní energie se vrátili zpět do nahrávacího studia pro třetí fantastické a hlaisté album sestavené ze hřmících heavy riffů raw kytar, silného basového podloží a vysokého, zakouřeného zpěvu Martina Wegelanda.

Datum vydání: 30. dubna
Vydavatelství: Magnetic Eye Records
Poslech: ZDE

WITCHROT – Hollow

Nepalte čarodějnice, ochraňujte je, nebo přijdete o takové skvosty, jako je novinka Hollow. Zpěvačka Lea intenzivně dere z hlasivek slova, která těsně přiléhají k tělu a svůdně se kolem něj ovíjí. Doslova se k vám popínají jako divoký břečťan. Možná si ani nevšimnete, o kolik vzrostla přítomnost magie, když jste plně zaměstnáni vábením sludge/stoner-rockové hry WITCHROT. A než se vzpamatujete, je z vás břečťanem zarostlý náhrobní kámen, jeden z mnoha v řadě na mlhou pohlceném hřitově, kde  jedinou společností jsou černé vrány a neklidní červi. Mimochodem, možná je to jen můj dojem, ale báječně by se (Pozdě tomu!) hodili do filmu Mulholland Drive od D. Lynche. Třeba si jich filmaři jednou všimnou a využijí jejich potenciál.

Datum vydání: 16. dubna
Vydavatelství:uzzed and Buzzed, DHU Records
Poslech: ZDE

ORYX – Lamenting A Dead World

Smuteční pochod duchů kráčí za pomale taženým vozem nesoucí rakev posledního člověka. Už není, kdo by pochovával, kdo by zaplakal. Chaos roztrhal realitu v nesourodé stíny, nehostinné kusy země. Bolestivý křik se prohání planetou jako palčivá ozvěna takového množství utrpení, že si dokázalo vytvořit vlastní hmotu. Trio ORYX vytěžili tuto hmotu a uplácali si zní vinyl. Tíživá sludge/stoner-doomová hudba a záhrobní atmosféra je skvělá, ale ten artwork (!!!). Autorem je maestro Ettore Aldo Del Vigo, vychází z původní a starší malby „The Solitude Of Judas“, 180 x 140 cm velkého díla. Tvorba si zabrala dva měsíce perfekcionistické a titěrné práce air-brushem, ale výsledek je dechberoucí.

Datum vydání: 30. dubna
Vydavatelství: Translation Loss
Poslech: ZDE

TO THE GRAVE – Epilogue

Celkem devatenáct (!) písní zveřejnili deathcoroví Australani TO THE GRAVE v rámci desky Epilogue. To je tedy pěkně dlouhý epilog… Těžký, masivní a energicky komplexní extrémní metal doslova nutí explodovat kámen jen pouhým zamračeným pohledem. Z rychle hoblovaných hmatníků vychází špinavé groovy riffy a bicí nezůstávají v pozadí, protože svižně práskají jako otrokář, při vysoké hlasitosti dokonce nebezpečně ovlivňuje rytmus srdce. Brutální náklad skládají ne na ramena, ne k nohám, ale přímo na hrudník, čímž znemožňují svobodně se pohybovat a dýchat. Epilogue je masterpiece extrémního metalu.

Datum vydání: 16. dubna

Vydavatelství: Unique Leader Records
Poslech: ZDE

CELESTIAL SWORD / ERZFEYND – Split

Podmanivé splitko spolu sehráli dva raw-blackoví skladatelé. Temná hudba plná zoufalství, nákazy decimující lidskou civilizaci, úpadku ega a naděje doplňují atmosférické synthy, scream připomínající lámání kostí a hlas Ďábla ze záhrobí. Konceptuální příběhy vypráví o pouti chladnou a nehostinnou krajinou a na polovic o pádu z astrálního chrámu. Splitko můžeme brát jednak jako dark & occult fantasy odpočinkový poslech, hlavně ale vypovídá o všestrannosti a kreativitě obou muzikantů.

Datum vydání: 30. dubna
Vydavatelství: Dybbuk Productions
Poslech: ZDEZDE

STONE HEALER – Conquestador

Bratrství Davea a Matta Kaminských, obdařené navíc muzikální kreativitou a talentem, vyústilo ve společný hudební projekt STONE HEALER. Vpřed hnaní starším z bratrů – multiinstrumentálním Davem zaštiťujícím zpěv, mix a organizujícím na strunách hlavní proud not v doprovodu bicích Matta, živě rytmizujícím srdce kapely, seskládali ojedinělé a velmi silně Opethovsky (Blackwater Park) laděné progresivní album Conquestador, kde blackened deathový harsh zkvalitňuje výraz a prožitek z avantgardního metalu, přestože čistý zpěv předurčuje zvuk k intenzivnímu rozjímání. Po dlouhé době slyším vyspělý a vážný progresivní metal, kde zcela přirozeně Dave prsty klouže a přechází mezi pražci a fantasticky, smysluplně i s citem kombinuje kytarové linky. Jakoby hrou pojímal děsivé iluze stínů a měnil je na čirý proud světla spletený z měkkých tónů a proměnlivých nálad baskytary. Doslova vyvolává hudební extázi a plně ovládá tepovou frekvenci hypnotizovaného publika. Conquestador je zralé a šťávou nacucané černé ovoce a my doporučujeme se do něj s chutí zakousnout a nechat se pohltit přívalem dojmů.

Datum vydání: 30. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

BRUIT≤ – The Machine is burning and now everyone knows it could happen again

Instrumentální artová hudba v rukou Francouzů rozkvétá. Jiné pojetí post-rocku, tentokrát stylem neoclasicistního experimentu na malém, ovšem veledůležitém vůbec prvním uceleném albu tvorby tohoto kvartetu z Toulouse, patří do zlatého hřebu našeho dubnového výběru. To, co v sobě nese, lze pojmenovat jako delikátní spojení elektronické moderní hudby a klasických nástrojů s atmosférou filmového soundtracku. Intenzivní a ambientní náplň s jemnými rysy se vpíjí do našich uší jako voda do savého papíru. Přímo je hltáme! Závěrečná 27 a půl minuty dlouhá The Machine Is Burning velkolepě graduje, soustředí sílu vyvolaných emocí do jediného masivního proudu energie, ze kterého nejednoho důkladně zamrazí. Zatraceni v rozlehlé hlukové mlze plné světel, s očima zcela dokořán tiše milujeme a pláčeme pro toto album.

Datum vydání: 2. dubna
Vydavatelství: Elusive Sound/Medication Time Records
Poslech: ZDE

Může vás zajímat také:

Okomentovat

* Odesláním komentáře souhlasíte se shromážděním a zálohováním Vašich dat spojených s pohybem na těchto stránkách. Více informací na stránce: GDPR a Ochrana osobních údajů, a dále v sekci Zásady cookies (EU).