Mastodon METALOVÉ HUDEBNÍ TIPY: květen - část I. - www.thehauntedmind.com

HUDEBNÍ TIPY: květen – část I.

autor Sirien
612 shlédnuto

Výběr květnových alb:

RÆDSEL – Menetekel

Sehraná německá post/prog-rocková formace čtyř nadšenců z Kasselu otevírá květnový list hudební inspirace hravou hrou prstů a neotřelými nápady. Menetekel pulzuje progově pulzujícím jádrem v křehké schránce. Pozitivně náladové oddechovky ví, kdy přidat plyn a kdy se rozpít jako inkoustová skvrna. Obsahuje pasáže, kde se připojí nenápadný vokál, a také místa, kde si ke kytarám občasně zaskočí další nástroje. Příjemně gradujících pět kousků se nebojí přidat plyn a rozpohybovat svalovou hmotu, navíc změny dovedou elegantně zapasovat do pomalejšího tempa a nechat vše se ležérně válet na notových osnovách za podkresu jemných beatů a záchvěvů. Hlavně výpravná, devítiminutová skladba Follow the Little Dotted Line, zběsile kreslí spoustu hravých témat, taktů a vkusně provázaných, výtečných kytarových okamžiků.

Datum vydání: 14. května
Vydavatelství: Fluttery Records
Poslech: ZDE

DORDEDUH – Har

Od obou zběhlých kytaristů a posléze zakladatelů rumunského kvartetu DORDEDUH – Edmonda „Hupogrammos“ Karbana a Sola Faura alias Cristiana Popescua, se očekávalo, že druhé album povedou dále v inovativním a progresivním duchu využívající všechny možné prvky a kombinace tak, aby dosáhli maximální pozornosti a osobitosti už během prvního poslechu. Právě tito dva už dříve při hraní v NEGURĂ BUNGET historii rumunské scény obohatili o kultovní folk/black-metalové album Om přesahující daleko hranice země. S pojistkou stálé kvality a profesionality u mixu a masteringu spojili práci na albu s producentem Jensem Bogrenem a v tvůrčí extázi prošpikovali potemnělou Har mystikou, folkovým nádechem a smyslnou rytmikou s přídavkem řady tradičních instrumentů. Samozřejmě nezapomněli na své black-metalové kořeny a ponurou výpravnost s mistrným přednesem dosahujícím charismatu kultovních kapel. Noví DORDEDUH se postavili na piedestal a my přicházíme jim vzdát hold.

Datum vydání: 14. května
Vydavatelství: Prophecy Productions
Poslech: ZDE

VOLA – Witness

Dánská VOLA v čele s kreativní myslí Asgera Myginda opět propojuje různé odvětví umění a vytváří fluidní konceptuální zážitek, který je pastvou jak pro uši, tak pro oči. Tentokrát si na album Witness přizvali různé filmařské spolky, různá grafická studia a dokonce zapojili duo SHAHMEN sestávající se z rappera Brandona Lee Strattona aka BLESS původem z L.A., a dále amsterdamského producenta D.T. Wilse aka SENSE, a to pro píseň These Black Claws, která pojednává o boji člověka proti závislostem a pokušení. Stejně jako vždy je obsah textů orientovaný na člověka a mezilidské vztahy s odkazy na literaturu a filmy, v nezaměnitelném a návykovém stylu, který tato čtveřice nabrala již záhy při vstupu na scénu a který jen nabalují a pilují k post/prog-rockové dokonalosti. A je jedno, zda zrovna drtí struny groovy djentem, zatímco Asger zatěžuje hlasivky řevem, nebo jestli notový zápis a s ním související technickou náročnost podmiňuji obrazu uvolněné a zasněné atmosféry. Dalším typickým znakem jejich hudby je to, že nestačí si je poslechnout pouze jedinkrát. Stále se k novince vracíte, jedete desku podruhé, potřetí, potřicáté. A nakonec si sjedete kompletní tvorbu napříč vývojem kapely, protože autopilotní jukebox uvnitř vlastní hlavy to zkrátka nedokáže nechat plavat a uvolit prostor i jiným interpretům. A zrovna toto album je jedna velká hudební paráda!

Datum vydání: 21. května
Vydavatelství: Mascot Records
Poslech: ZDE

HANGING GARDEN – Skeleton Lake

Tvorba melodeathových Finů je proměnlivá jako obraz na vodní hladině. Nejnovější materiál krásně atmosférických povídek Severu vybízí k odpočinku a introvertnímu rozjímání, a to tím, že zpomalí čas. Zhudebnělá něha v doom/gothic metalové podobě pasuje k textům, romantizuje smrt a pomíjivost, zpomaluje dech a pobízí představivost k toulkám zasněženou krajinou k ledem pokrytým jezerům. Mezižánrové experimentování kapely a nadšený objevitelský přístup nových kombinací překračuje dosud zažité prahy a pohrává si s každým střípkem mozaiky, dokud každý neodráží svůj vlastní odstín melancholie a dohromady nevytváří dechberoucí optické halo kolem zimního slunce. Pro Skeleton Lake se konečně počítá s Riikkou Hatakkou jako stálým členem HG, zvyšujícím počet členů na 7, a dopřává se jí mnohem větší vyjadřovací prostor pro zpěv i vyprávění, který byl skvěle a plně využit do posledního tónu. Malebné nástrojové i vokální linky se proplétají, udržují rovnováhu mezi slovem a hudbou. Kromě tradičně perfektní a čilé hry baskytary oceňujeme inovativnost a upřímnost v tvorbě k vlastnímu tempu a stylu, která smazala možné podobenství s ostatními melodeathovými současníky. Díky tomu zmizel pocit krkolomné souhry pasáží a některé na sílu hnané tendence, třeba znít drsně. HANGING GARDEN finálně stojí vzorem dalším muzikantům, protože skládá citlivá, vyvážená a vyspělá alba. 10/10!

Datum vydání: 21. května
Vydavatelství: Lifeforce Records
Poslech: ZDE

IMPURE WILHELMINA – Antidote

Ženevský kvartet po čtvrt století práce a šesti albech přidává sedmý vykřičník k dosud vydané tvorbě. Léčivý aspekt Antidote tkví v sehraných progresivně nabitých kytarách a katarzním zpěvu Michaela Schindla. Inovativní a neohraničená indie prog/post-hardcore tvorba stále po tolika letech vyzařuje upřímnou zpověď skrze hluboké texty, nesmírnou dávku uměleckého vůdčího charismatu a mistrnou technickou sehranost všech čtyř členů. Michalův hlas doprovází neklidné, roztěkané riffy a místy frustrované labilní melodie s vrtkavou rytmikou, ale vše do sebe nakonec perfektně zapadá, i když se hudba mění doslova pod prsty z vteřiny na vteřinu. Perfektní technický indie prog-rock s psychologickým přesahem vám nabízí protilátku proti jedu, který vypouští do celého těla z temných zákoutí naše vlastní mysl.

Datum vydání: 21. května
Vydavatelství: Season Of Mist
Poslech: ZDE

KHANDRA – All occupied by sole Death

Běloruská KHANDRA nihilisticky odsuzuje nejen lidské plémě k nevyhnutelné smrti, zbytečnosti a prázdnotě. Třetí agresivní a komplexní útok na pomíjivost a bezúčelnost všeho vyplňuje hudba čistého opovržení. Dravý hlas plive na pomyslný pomník Stvoření a emočně ploše utíná řady hlav, existencí odsouzených k utrpení a zániku. Syrový black-metal se splývavou vlečkou kytar a rytmikou pohřebního průvodu poválečných obětí nastavuje zrcadlo lidskému egu, hrabivosti i domnělé snaze o ocvícení. Přesto v této ponuré tvorbě nacházíme atraktivitu ve skladbě riffů, inteligentně postavené rytmice a zároveň smekáme před neskutečným zápalem bubeníka a vybranými motivy na které se celé písně nabalují.

Datum vydání: 28. května
Vydavatelství: Season of Mist
Poslech: ZDE

KATAAN – KATAAN

Podmínku megalomanského smýšlení, o tom, jak až po okraj napěchovat bombastický zvuk, splňují také KATAAN se stejnojmenným krátkým albem. S artworkem z dílny Travise Smitha a masterignem Magnuse Lindberga, což jsou takové třešinky na celém konceptu, jsme se sice zatetelili blahem, ovšem vás bude zajímat obsah. A tento melodický blackened death metal ze Států má rozhodně co nabídnout. Základ tvoří duo Nicholas Thornbury (zpěv, kytara) a Brett Boland (baskytara, bicí), stojící také za mixáží, produkcí a další prací na albu. Ve dvou nicméně vypilovali silné a strukturou obtížné písně, ve kterých se jejích počet dojmem vynásobí. Beznadějná ponurost uzamyká střípky štěstí do černé truhly a pohříbá ji hluboko pod zem. Hlavní roli a práci odvádí kytary ničící své struny rychlými pohyby, a k tomu experimentujcí, trochu divoké bicí, které naštěstí dostávají stejný prostor a skvěle zní například v písni Processor. Nicholasův zpěv a agresivní harsh démonizuje texty, ale je lehce zastřen, přesto si nachází své chvilky. Velkolepý zvuk slibných KATAAN přivábí fanoušky velmi, velmi rychle.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: Prosthetic Records
Poslech: ZDE

SETH – La Morsure Du Christ

Ortodoxní francouzský black-metal hravou formou oslavuje poškození a sesazení chrámu Notre Dame v Paříži z piedestalu údajně bohem oplývajících míst, dle řečí křesťanských vyznavačů, a tedy i vyhnání Boha z dalších z mnoha prostor. Doba Křesťanství se blíží ke svému konci. Tento názor nesdílíme, zařazujeme vše do kategorie fantasy a raději se soustředíme na techniku a zvuk desky. Příjemně potemnělá hororová kompilace umně zařazuje detaily mezi spolupracujícími nástroji a vytváří jednolitou vrstvenou pastvu pro uši. Někdy až neslušně rozněžnělé melodické náměty dovolí na chvíli se uvolnit a přenést se z reality. Vokál skvěle pracuje s výslovností, jak se na BM patří, a důležitou roli vypravěče zastávají vskutku na výbornou. Někdy je zbytečně zastřený zvuk bicích, aby o to více vyzněly kytary, ale v souhrnu mají nahrávky slušný zvuk, proměnlivou atmosféru + propracovanou a spletitou síť nástrojových linek a všemožných ozdobných prvků.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: Season Of Mist
Poslech: ZDE

PSYCHONAUT / SÂVER – SPLIT: Emerald

Psychedelie a post-rock jdou ruku v ruce a pokud ty ruce položíte na struny kytar, dokáží vyhrát nečekaně solidně znějící souzvuky. Progresivní Belgičani PSYCHONAUT se pro splitko spolčili se stejně smýšlejícímí jen v rozdílu minimalistickými sludge rockery SÂVER, se kterými přinášejí těžkou filozofickou sbírku emocí proudící z nástrojů do uší, z uší do mysli. Kolektivní nasycenost bolestí a překonáváním překážek v životě po hudebním vzoru kapel, jako jsou PINK FLOYD nebo AMENRA vyjadřují po svém vlastním citu melodickými a členitými celky s deathovými screamy, heavy nábojem a citem pro řízené ticho. PSYCHONAUT intuitivně a opatrně vkládá perkuse a basové neklidné linky, nasycují zvuk o další nové vrstvy, experimentují a kloužou k poetice progresivního post-rocku typu RIVERSIDE a OPETH. SÂVER si hledají cesty strohou pustinou jemnými mollovými zářezy. Pocit z jakoby astrálního vakua, tíživosti a nehybnosti času funguje jako kamenná deka – jednou vás přikryje a začnete zpochybňovat život a přijímáte příchod smrti. Minimalistické pulzování s klouzavými tónovými přechody velmi pomalu formuje cestu zvuku, která až v polovině osmé minuty nabere ostré a zkreslené kytary a ještě později harsh vokální výraz a jeho kontrastní, jemnou podobu v čistém zpěvu. Na devatenácti minutách rostou z ambientu ke skvělému sludge a post-metalu. Melancholické splitko obnažuje holá srdce a perfektně operuje s atmosférou a sílou sdělení, zatímco se vpíjíte mezi tonální vrstvy. Máte před sebou jedno z nejlepších splitek letošního roku, věřte mi!

Datum vydání: 14. května
Vydavatelství: Pelagic Records
Poslech: ZDEZDE

MENTAL CRUELTY – A Hill To Die Upon

Splašené bicí intenzivně buší do ostrých skal, zatímco hluboký brutální death-corový growl a naprosto výstižný blackmetalový skřek vytváří takovou sadu vibrací, beze srandy narušující srdeční činnost citlivějších jedinců, že by i bez doprovodného mohutného chóru vyvolávajícího svorně Satana v úvodní kritické pecce Ultima Hypocrita zcela jistě vyvolali démona Balroga z hlubin země. Příběh je přitom mnohem poetičtější, než tomu zvuk naznačuje. Intenzivní a podmanivá kytarová sóla usazují na zadek, ale i kdyby bez nich – to, co s bicími předvádí, to je zkrátka naprostá šílenost a pompézní syrová dokonalost extrémního metalového žánru nové generace. Symfonický doprovod už tak dost mohutný proud nasytí o další prameny hluku,  a ta hluková masa dohromady způsobuje erupce a vyvěrání lávy na povrch. Pokud jste nikdy nefandili jinak zvlášť tomuto žánru, nyní určitě začnete. Technicky obtížná hra a k tomu naprostá neskromnost v kompozicích dělají z alba A Hill To Die Upon výjimečné pilíře alb nejen roku 2021. MENTAL CRUELTY hrají tvrdě a pak už jen ještě tvrději, nicméně s melodickou grácií, zajímavým příběhem v textových zápisech písní a výjimečnou uhrančivostí tvorby. Nekromantici každým coulem.

Datum vydání: 28. května
Vydavatelství: Unique Leader Records
Poslech: ZDE

DARK SEAL – Stvoření světa

Neo-pohanský black-metal z českých luhů a hájů se rozhodl opět zaútočit na žebříčky hitparád svého žánru deskou Stvoření světa, skvělým nástupcem Země našich předků z roku 2019. Pro neznalé, silně expresivně pohanský metal přenáší atmosférické, přesto temné vibrace na posluchače, zatímco nástroje a tlumené chóry v pozadí plně vykrývají prostor na více úrovních, aniž by vznikla hluchá místa. Crudelis chrlí skrze hrdlo mrazivý BM growl, verše vzývající Temnotu zdatně předávají své poselství i Česky nehovořícímu publiku. S každou minutou poslech nabírá na mohutnosti, kytary pevně drží první linii a melodické pozadí spolu s vydatnou salvou členitých bicích uceluje dojem. Tady se zase jednou něco vydařilo, smekáme klobouček. Bravůrně vyvážená kombinace detailně postaveného zvuku, vyjadřovacích prvků, poetiky a černoty!

Datum vydání: 1. května
Vydavatelství: Murderous Productions
Poslech: ZDE

I-HUMAN – Remedy

Po DecayBroken Souls přichází závěr ukrajinské trilogie – Remedy. Liuda Neznakhina stvořila I-HUMAN, minimalistický a těžce melancholický neo-klasicistní hudební projekt suplující filmové soundtracky k citlivým a srdceryvným snímkům. V úponech se k výšinám ze tmy vykopaného hrobu šplhají klavírní úponky a světlem pobízené hledají cestu růstu k novému životu. Spolu s výtečnými spoluhráči na strunné nástroje, theremin, varhany a další instrumenty, seskládala meditativní, ovšem vyčerpávající a emoce ždímající dílo, kterému těžko hledat konkurenci. Bolestné pasáže a cesta za uzdravením tvoří páteř kompozicí, při kterých nadšenci klasické hudby poztrácí vícekrát dech. Každá klapka piána bolí, každá struna svírá hrdlo. Remedy je výživnou, mírně děsivou a uvěřitelnou zpovědí nejen jednoho zlomeného srdce.

Datum vydání: 17. května
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

CHAINSAW FOR BIRTHDAY – The Dog You Saved Wrote This Letter

Je vám povědomé jméno Károlyi Gábor? To je přece baskytarista výborného maďarského projektu SILENT ISLAND, co má ještě jeden, vlastní sólový projekt EPHILEXIA, kde si dlouhodobě hraje post-rockové instrumentálky pro radost. Pod krásně infantilním coverem od ilustrátorky Reginy Papp dal dohromady jedenáctou sbírku CHAINSAW FOR BIRTHDAY, vynikající kompilaci hororových kawaii kytarových minipovídek s energickým nábojem, stylem a jasným muzikantským potenciálem. Šest kouzelných kytarovek v math-core post-rockovém duchu svým chytlavým zvukem nenápadně ladí podvědomí posluchače k obrazu svému a pozitivně přenastavuje chmurné myšlenky. Jakmile projdete Happy Hell až k Muru’s Elegy, jsou z vás veselí bubáci a uvažujete, komu darovat motorovou pilu k narozeninám.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

INFERNO – Paradeigma: Phosphenes of Aphotic Eternity

Definitivní zápis do středoevropské historie black-metalové scény uděluje česká legenda pochmurné avantgardy INFERNO. Nový komplikovaný koncept osmého alba nahrazujícího Gnosis Kardias z roku 2017 si pohrává s tématy hlubinné psychologie, kosmologie a rovněž hororu. Špinavé a mrazivé dílo znásobuje v průběhu poslechu výsledný dojem sychravosti, mučivé tísnivosti, a jakoby otevíralo portál do záhrobí, kudy unikají deliriem po životě soužené duše od dob, co opustili jako paraziti hostitelskou lidskou schránku. Skrze černou magií probíjející portál mezi infernem a zacyklením existence v nových dimenzích procházejí duše vstříc bezbřehé (ne)existenci v kosmu, a tedy vstříc novému utrpení. Zastřené kytary, dynamické pulzování bicích v kakofonickém bahnu a neurčité, obvykle minimalistické vokální textury skládají nepříjemné puzzle dílek k dílku a vzniklé silně atmosférické a ambientní dílo světí krví.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: Debemur Morti Productions
Poslech: ZDE

VOKONIS – Odyssey

Progresivní rock si zase připisuje další čárku hodně kvalitního materiálu k roku 2021, a my tentokrát mluvíme o albu Odessey Švédů VOKONIS. Zvuk podobný legendě MASTODON, tu řízlý deathem, jinde stonerem, si zkrátka libuje v hodně nízko položených rifech a synergie bicích jen podtrhuje sílu a masu zvuku, kterou tato čtveřice je schopna vyplodit na malém prostoru. S produkcí a mixáží Mikaela Anderssona a dále masteringem Magnuse Lindberga by mohlo být jasné, že tohle bude chtít detailní a několikanásobný poslech, ale všechny budou jistě fungovat. Barva progresivního zpěvu obou vokalistů, Simona i Jonteho, přenáší charisma kapely a neuvěřitelně rychle vám v hlavě sestavuje nápěvy, takže v dalším kole se už chytáte také. Změny tempa a efekt kláves v pozadí evokují metal osmdesátek, v tom pozitivním duchu, (Zdravíme krajany SOILWORK, kteří na to trpí taky – a také excelují!). Snivé progresivně vedené chvilky krásně dehonestují hardrockové vložky a kytary dráždí uši směřující čím dál blíž k blaženému poslechovému vyvrcholení.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: The Sign Records
Poslech: ZDE

AN AUTUMN FOR CRIPPLED CHILDREN – As The Morning Dawns We Close Our Eyes

Po letech ticha jsme se dočkali živé a progresivní nahrávky notoricky všem známé blackgaze trojice z Nizozemí. A my jsme samozřejmě tomu rádi. Po spekulacích, zda ještě mají kam mířit jasně odpověděli, že ano. Nově nasycený zvuk zní svěže, melodicky známě a přesto inovativně. Připomínají nám vše, pro co jsme si je zamilovali dříve, ale vše upravili k lepší provtní srozumitelnosti a větší stravitelnosti. S tím si dovedou přivábit nové publikum a současně nakojit ono vyhladovělé a rozmrzelé stávající. Více než kdy dřív hudbou probíjí pozitivní výboje energie v doprovodu barevných světelných záblesků naděje a smíření. Černobílý svět naplňuje barevný třpyt. S pocitem znovuobjevování starých míst plných vzpomínek nás kytarové linky provádějí atmosféricky bohatou krajinou a nechávají vyznít emoce naplno, přesto v solidním tempu. Ucelené album je jako leporelo – každá strana pečlivě střídá tu další, spolu tvoří nerozdělitelný celek a když jej otáčíte a prohlížíte znovu a znovu, cítíte z té zacyklenosti opojení, nikoliv frustraci.

Datum vydání: 21. května
Vydavatelství: Prosthetic Records
Poslech: ZDE

BORGNE – Temps Morts

Postapokalyptické vizionářství mašinérie BORGNE s blackově industriální hudbou desky Temps Morts se Vás opatrně neptá, zda si je chcete milostivě poslechnout, prostě vás přejedou svým beatovým tankem a CD vám nacpou mezi zuby.  Tanečně podmanivá spletitost nástrojů, drtivých bicích a efektů propichuje zastřený chraplavý BM vokál a vynucuje si pozornost a plnou účast na novém proslovu ohledně nových nařízení a podrobování si lidské rasy. Temná továrna na infernální plameny 2.0 vyvrhuje oblaka kouře, ze kterého se nedostává přísunu kyslíku a tak mírně halucinujete. Oči štípou, umělá inteligence do vás pumpuje uměle vyrobený kyslík a v žilách vám začíná proudit již devátá dávka protilátek a nano informací, bez níž hororový svět plný jedu a technicky upravených démonů zřejmě nepřežijete.

Datum vydání: 21. května
Vydavatelství: Les Acteurs de L’Ombre Productions
Poslech: ZDE

ADUANTEN – Sullen Cadence

ADUANTEN jsou baladičtí deathmetaloví spojenci z původních kapel VEX, OBSEQUIAE, PANOPTICON a HORRENDOUS. Přestože někteří členové pouze hostují, našli rychlou vzájemnou shodu v tématice a vrstveném zvuku kopírujícím staré a oblíbené modely převážně evropských kapel, které s tímto zvukem už přišli dvacet let před nimi. Zapojení atypických prvků, perkusí a mixů, plus hravost na vokálních linkách nicméně z materiálu dělá zkušenou nahrávku, kterou si rádi pustíte znovu. Pro detailní práci baskytary, pro dobrý příběh usazený v melodickém základu s nenápadnou atmosférickou manipulací publika mají prostě skvělý potenciál oslovit jak starší, tak mladší publikum. Tvorbou zapadají někde do prostoru mezi BE’LAKOR, NE OBLIVISCARIS, HARAKIRI FOR THE SKY, a zástup finských a švédských kapel spojující death, black, neo-pagan tvorbu a lásku k heavy zvuku kytar. Jedna z mála nově vzniklých kapel, na kterou si rádi zajdete znovu a u nichž vás bude poslech bavit od začátku do konce a stále budete mít pocit, jako by tady celou dobu už dávno byli, protože je svým způsobem znáte, jen si nevzpomínáte odkud.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

GHOST IRIS – Comatose

Na první poslech nihilistické písně klamou, album Comatose ruší tvrdými údery ze spánku ty, kteří se rozhodli zaspat negativní aspekty přítomnosti a nevyřádit se na všech globálních tématech dnešní společnosti. Takoví se zbaběle vyhýbají realitě a vzdávají se možnosti si ji utvářet po svém. Metalcorově zpěvné nahrávky vybízejí k hledání světla v děsivé tmě náměsíčných. Dravý zvuk, borcující deathcorové vokály a raw kytary dávají za pravdu kritikům, že album je nadmíru dobře postavené a chytlavé. Ledová sprcha od GHOST IRIS možná sice způsobí první pocit svalové tenze a intenzivní bolest, ale nakonec jim budete vděčni, že bdíte!

Datum vydání: 7. května

Vydavatelství: Long Branch Records
Poslech: ZDE

REALITY GREY – Beneath This Crown

A s tendencí probouzet a burcovat davy se hlásí i aktuální album od naspeedované pětice REALITY GREY. Industriálně laděné intro nás hned ze startu naladí na vidinu budoucnosti v přetechnizované společnosti s nekompromisním řádem pro přežití jedince v davu ovládaném egocentriky. Následné spojení deathcorových principů uvnitř refrénové struktury a samozřejmě melodického technického death-metalu v samotném základě, a to s pořádně hlasitými kytarami a sykavým vokálem v popředí, vyústí v celkem příjemně poslouchatelný moderní death. Rozfajrované struny chrlí rychlé a vrtkavé riffy, díky čemuž atmosféra nabírá trochu toho feelingu současných amerických kapel, a to je právě to na zvuku Beneath This Crown atypické, vzhledem k faktu, že členové REALITY GREY jsou Italové. Inu, rozhodně nejsou uhlazení romantici. Tady narážejí gondoly na ruiny kamenných měst.

Datum vydání: 7. května
Vydavatelství: Blood Blast
Poslech: ZDE

THROAT – Smile Less

Chladný a odměřený post-punk s drsnou slupkou a přiškrceným hrdlem hrají Finové THROAT, kteří nás vybízejí, abychom se smáli méně, jelikož smích je údajně nakažlivý. Nová dávka tíživého hluku podstoupila experimentální plastickou operaci na libozvučných základech a také si něco obsahově vytáhla z osobitého přístupu a mixování Andrewa Schneidera (UNSANE, CULT OF LUNA, CAVE IN) a z masteringu Carla Saffa (KEN MODE, YOUNG WIDOWS). Hardrockový a medově hluboký zpěv Jukky Mattily dominuje noise-rockovému aranžmá a připomíná stylem VULTURE INDUSTRIES, až na ty punkové běsy, skoky v tonalitě a nově nalezené koketování s industriální tvorbou a postapo mixáží. Každopádně ona pověstná živočišnost po deseti letech existence kapelu neopustila a stále si jedou to své, jen lépe a zatvrzeleji. 

Datum vydání: 14. května
Vydavatelství: Svart Records
Poslech: ZDE

ENNOVEN – Empty Passes, Silent Trails

Poslední položka seznamu je vlastně taková první vlaštovka posledního dubnového týdne, nebo ještě jinak a lépe – poslední havran, který odletěl se zimou a pak nastalo pořádné teplo. Stále se k té nahrávce vracím a byla by škoda ji zde nezachytit v celé své mrazivé a rozechvělé kráse dokrve podřené duše katarzně nadnášející vlastní tíhu každého, kdo albu propadne. Polský one-man sludge a noisy post-black lomeno melancholický a vskutku deprimující blackgaze projekt Mateusze Sworakowskiho, kytaristy post-blackmetalových ROSK, je více než pouhou nalezenou položkou na internetu vyvolající vnitřní démony k dalšímu boji. Instrumentální zádušní mše rozechvívá a boří kamenné zdi a prorůstá poslechem ušima jako trní hroby. Tísnivá atmosféra silné bolesti odpovídá beznadějnému hledání světla v betonové době stínů s černým nebem nad hlavou. Toto album odstartovalo můj propad do izolace s akutní potřebou ticha, sotva jsem se pokusila na něj napsat recenzi. A kvůli tomu prostor THM na chvíli umlkl. Empty Passes, Silent Trails rozhodně patří do mých letošních osobních TOP 5 nejlepších alb demolující srdeční sval.

Datum vydání: 24. dubna
Vydavatelství: vlastní vydání
Poslech: ZDE

Může vás zajímat také:

Okomentovat

* Odesláním komentáře souhlasíte se shromážděním a zálohováním Vašich dat spojených s pohybem na těchto stránkách. Více informací na stránce: GDPR a Ochrana osobních údajů, a dále v sekci Zásady cookies (EU).