Mastodon RECENZE: PULL DOWN THE SUN - Of Valleys and Mountains - 2020

PULL DOWN THE SUN – Of Valleys and Mountains

476 shlédnuto

Nespornou výhodou dnešních mladých hudebníků je vliv, pod kterým se hudebně formují. Nespočet geniálních muzikantů skrze nejrůznější styly a odnože nejen metalu dokážou zasáhnout kreativní mysl včas a urychlují procitnutí, co vlastně chtějí začínající kapely hrát, co je jim zvukově a stylem nejbližší a co vše lze s nástrojem zvládnout. Kytary nejsou na Zemi první den, ale musíme si přiznat, že od doby Youtube a jiných celosvětově navštěvovaných stránek, se kvalita a kvantita v hudební sféře neskutečně projevila.
Jednou z kapel, které měly štěstí na správné vzory, díky kterým rychle vyladili definici svého zvuku, jsou i novozélandští PULL DOWN THE SUN, dohromady fungující od roku 2014. Když jsem poprvé slyšela stejnojmennou a titulní píseň k jejich vůbec prvnímu albu „Of Valleys and Mountains”, zaskočilo mě, jak bezvadně a svěže může znít kombinace stylu THE OCEAN, GOJIRA, ISIS, a ROSETTA. Navíc, když celá práce projde masteringem Forrestera Savella (KARNIVOOL, SIKTH, TWELVE FOOT NINJA). Rukou k dílu přispěl i hostující Sebastian Svalland (LETTERS FROM THE COLONY, PAIN, TILL LINDEMANN), Rob Reynolds (DRXNES) a Luke Finlay (OMERTA, HELGORITHMS).

PULL DOWN THE SUN - Of Valleys and Mountains

Trojice Koert, Jason a Stefan to vzali trochu po svém a dali dohromady rovnou plnohodnotné album se zajímavým konceptem, které shromažďuje příběhy předávané z generace na generaci ze starověkého Nového Zélandu, tehdy s lokálním názvem „Aotearoa”- země dlouhého bílého oblaku. Maorské předky se rozhodli uctít nekompromisní hudbou, moderním groovy metalem, a síla jejich víry, mentality i poetiky jde cítit naskrz.
Atmosférickými příběhy provádí melodický zpěv a detaily vykreslují kytarové linky. Album otevírá krátká instrumentálka „Aka”, ale fakticky začíná a zároveň končí tlukotem lidského srdce a zvukem nativní flétny. Rychle pochopíte, že to bije jednotné srdce celého lidu Māori. „Aka” je Māorský výraz pro kořeny – je zde reference na pletené provazy, se kterými hrdinové národních příběhů – Māui a jeho bratři, zpomalili Slunce, aby lid měl více času na práci, přípravu jídla a odpočinek. Barvitost a celkový dojem z provedení se s každým poslechem nabaluje a roste. Místy zaslechnete klávesy v rozjímavých, ambientnějších pasážích „Tūrehu” nebo „Kēhua”. Ve „Whare Ra” se roztrhne pytel s progovými/sludge prvky a „Weta” je pro změnu nejvíce metal-corová nálož vybízející k pořádné podpódiové mele. Pulzující energii alba drží tak-tak pohromadě jen jeho obal, protože tenhle zvuk se velmi živě hýbe a s vámi to bude hýbat také.

Taková „Utu” pracuje jako neúnavné pneumatické kladivo a s každým úderem se pohnou i vaše krční obratle. Deathový vokál nastavený na monotónním kanále funguje jen jako doplněk, protože se jedná o jasně pařící věc ponurého zvuku a tvrdého jádra postavené na mohutném zvuku strun, kde umělecké ztvárnění ustupuje tentokrát bokem. Přesto vás mile překvapí čilé kytarové sólo.

PULL DOWN THE SUN - Utu

Opakem „Utu” je instrumentální „Kēhua”, kde si naopak obě kytary daly záležet na motivu a provedení do posledního taktu. A skutečně, vokálu v ní nebylo třeba. Kdo si z hlavy vzpomene na meditativní dlouhé kytarovky Devina Townsenda, tady si přijde na své. Příjemně oddechový start a snivá atmosféra se vyvíjí a graduje až do dechberoucího finále. Podobně je na tom i melancholická rádiovka s jednoduchými a zpěvnými refrény „Ngaro”. Tu ozvláštnili jemnější ženskou vokální linkou. Tentokrát vsadili na post-rockové kytary a typický vzorec oblíbenosti, ale nebudu je za to pranýřovat, zní to dobře a neuměle.
Kdo by si chtěl rozšířit hudební knihovničku, která je obsahem blízká zmiňovaným THE OCEAN, Koert má nejen velmi podobnou barvu hlasu ve srovnání s Loïcem Rossettim, ale umí se i skvěle opřít do kytar a podrtit struny těžkým metalem. Když dojde na čistý zpěv, vnímáte sice, že se hlasivky ještě budou během tour vyvíjet do plné formy, ale už je to tam a dobře to k ostatnímu pasuje. Minimálně taková „Salt of the Earth” a „Of Valleys and Mountains” přesně stylově zapadá do aktuálního stylu THE OCEAN „Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic” nebo staršího „Pelagial”, takže pokud si potrpíte na humory, strčte známým do playlistu progresivních Němců tuhle maličkost a možná se od nich dozvíte, že ty nové singly zní fakt hodně dobře.

Novozélandský „must have” je chameleonem, o kterém ještě hodně uslyšíme a od kterého ještě doufám hodně uslyšíme. Zatím se stále zahřívají a album „Of Valleys and Mountains” není jejich vrcholem, teprve míří nahoru. Kusy „Inoi” nebo „Whare Ra” velmi připomínají začátky velkých metalových a post-rockových těles, například také zápal francouzů GOJIRA, ale s takovým feelingem depresivního death/doomu a tíhou slzdge, který je bližší tvorbě ROSETTA. Zajímavé riffy, tepající rytmika a neotřelé melodické linky dohromady staví velmi kvalitní obsah, no, a že je to jejich prvotina, tak to klobouk dolů.

9,5/10

01. Aka
02. Whare Ra