Mastodon RECENZE: VOUS AUTRES - Sel de Pierre - album 2020

VOUS AUTRES – Sel de Pierre

219 shlédnuto

Loni vydali úspěšné debutové album „Champ du Sang“, letos září v září s druhým albem „Sel de Pierre“ nastolujícím harmonii mezi hnilobou a životem překypujícím vzdorem. Francouzské duo VOUS AUTRES překvapuje a určuje směr, kterým se ubírá moderní frankofonní black metal.

Širokým spektrem prvků cílí přímo na nitro posluchače a využívají různých emotivních způsobů i nástrojů, včetně syntezátorů a mixáží. I ve dvou lidech tak dokázali docílit maximálního pocitu hlubokého zármutku, mystiky a zmaru. Poslech alba vás po dobu svého trvání plně odizoluje od okolí. Vokály si až vyškrabují plíce z těla, ale tento depresivní a suicidní dojem je pouhým teátrem, protože to není VOUS AUTRES, kdo stojí na okraji útesu, ale to útes přepadává přes okraj černé díry. Hluboce rezonující, splývavé a těžké black metalové pasáže prolínají post-metalové a doomové vsuvky bez zpěvu, skřípotu i šepotu. Přesto si nemůžeme stěžovat na nedostatek pověstné francouzské melodičnosti a výrazu.

Nečekejte masivní kytarové riffy a vyhrávky, ani extrémní polohy a prudké tempo. Až na výjimky, album „Sel de Pierre“ je pomalé, táhlé, těžké a rozostřené jako pohled do duše. Ostatně, tento název vychází z francouzského názvu pro ledek, který se používal pro výrobu exploziv. A s tímto přístupem také funguje jako startér exploziva v lidském nitru, kde introspekce roznítí pořádný neřízený chaos – a ten je nutné ovládnout. Tuto první „vlnu“ přesně vystihuje úvodní více než devítiminutová věc „Onde“. Zoufalý vokál dáví ven všechny stíny a konfrontuje je s vámi, dokud si neutřídíte svou vlastní temnotu a nevymezíte také prostor pro světlo a naději. A zatím se krmí prachem, vaším strachem a pochybami.

VOUS AUTRES - Vesuve

Ecueil“ je téměř instrumentální syntové ustrnutí během nahlížení do plamenů praskajícího ohně. S pomalým dechem vedete neslyšný rozhovor sami se sebou a hledáte východiska z temnoty. Katarzní oheň pomáhá otevírat další a další uzamčené bloky v mysli, zatímco mix nabírá na vrstvách všech možných škrkavých samplů a umocňuje konfliktní atmosféru. Není to jediná skladba meditativního charakteru na albu. Vcelku je jedna ze tří, což je na měřítka black metalu dost mimo průměr. Druhá z nich „In Humus“ opouští tvrdost kytar a prvotně vytvořené kontrasty rozpíjí v melancholickou šeď. Citlivě vykreslená holá krajina, kde neroste nic víc, než vaše skepse, strach a pocit opuštěnosti, je důsledkem minimalistického použití nástrojů a rozvolnění atmosféry mezi představivost posluchače a nedostatek hudebních impulzů, které usměrňuje pouze zastřený tlukot bubnů, než se finálně dostanou mučivé údery bicích do popředí. S následným uvedením ženského jemného hlasu mezi ostatní linky nástrojů se konečně určí meze pro dosud nevýraznou melodii.

Překvápkem je hlavně závěrečná instrumentálka – velmi jemná a svěže působící „Nitre“, začínající stopou zpěvu ptáků na pozdním jaře. Po temných kresbách pustých krajin jsme postaveni před kvetoucí aleje a zelené stromy. Mezi nimi se line lesní cesta, a my slyšíme pomalé a rozjímavé kroky chodce. Syntezátory v pozadí jsou orientovány melodií podobně jako skladba „Leaving Hope“ od NIN, takže je těžké hledat uvnitř vyloženě pozitivní poselství nebo náznak toho, že po každé sebekrutější zimě přichází jaro.

VOUS AUTRES experimentují s tempem, barva kytar zůstává téměř neměnná, obvykle se projevuje bez jasných kontur a prudkých zlomů a mírné přelévání tónů do rozladěných vod je účelné. Ale letmo se zvednou k násilnému odporu a mocně buší na zdi Babylonské věže s plným odhodláním ji zbořit, jako například v „Sans Sèves“. Síla zvuku spočívá na dně, kde basy, údery a těžký zvuk strun kypří bahno stojatých vokálních vod. Kompozice jsou strohé, bez balastu, často omezené na kombinaci jednoho-dvou nástrojů a zvuk syntů. I tak působí velmi intenzivně a přesvědčivě. Může se tak na jednu stranu stát, že se v tom ztratíte a zapomenete se, ale pokud máte čas a prostor, je to docela příjemně relaxační a hypnotizující zároveň. Letní hitparády by toto album pravděpodobně neohrozilo, ale na podzim / zimu je ideálním adeptem k poslechu. Nahrávkám nicméně chybí podstatný silný moment, který by dokázal posunout jejich level ještě o laťku výše. Aspoň jedna skladba by měla otevírat oči dokořán. Některé momenty jsou lehce nedotažené a uspěchaně nahrané.

Přesto VOUS AUTRES neupíratelně dokazují, že jejich zvukomalebnost a stavba skladeb dokáže konkurovat zažitým kapelám, přinést něco nového a okouzlit klasickým filozofickým tématem zase trochu jinak. Mají v sobě velký potenciál a s každým albem odemykají další a další zamčená dvířka mezi nadějí a beznadějí.

8,5/10

01. Onde
02. Vesuve